Wolfgang Späte
Wolfgang Späte ( 1911 - 1997 )
Narodil se 8. září 1911 v Podbořanech u Žatce. Jeho rodina vlastnila rozlehlé zemědělské pozemky, o které však díky pozemkové reformě přišla a tak se v roce 1925 stěhují do Drážďan.
Od roku 1927 létá Wolfgang Späte na kluzácích u DFS. O jeho pilotním umění svědčí umístění na třetím místě v prvním mistrovství světa v roce 1937 v Minimoe. V následujícím roce zvítězil v 19. ročníku soutěže Rhön-Segelflug-wettbewerb ve Wasserkuppe, což mu vyneslo přezdívku "Rhönindianer".
Po dokončení studií u DFS pokračuje ve studiu techniky na Technické univerzitě v Darmstadtu.
Po vypuknutí 2. světové války nastupuje k Luftwaffe v hodnosti poručíka v záloze a prožívá útok na Polsko a Francii jako příslušník armádní průzkumné letky 2 H33. Koncem roku 1940 prodělává stíhací výcvik. 1. ledna 1941 nastupuje u V/JG 54. V jejích řadách se zúčastnil německo-jugoslávské války a 7. dubna 1941 sestřeluje Bristol Blenheim -1. sestřel.
Krátce poté se Gruppe u které Späte léta přesouvá na východ, kde byla zahájena operace Barbarossa. Späte zvyšuje počet svých sestřelů a do 10. září má na svém kontě 30 sestřelů a přebírá velení nad V/JG 54.
5. října obdržel v hodnosti Oberläutnanta Rytířský kříž za 45 vzdušných vítězství.
Jako čerstvý nositel Rytířského kříže byl z bojů na několik měsíců stažen, ale 20. prosince dostává zlatý Německý kříž a koncem ledna 1942 již opět absolvuje bojové lety. 7. února slaví jubileum 50. sestřelu, 16. března dosahuje během jediného dne pěti sestřelů.
Po 79. sestřelu obdržel Späte Dubové ratolesti k Rytířskému kříži jako 90. voják Wehrmachtu.
Od roku 1942 Se stává velitelem Zkušebního velitelství 16 ( Erprobungs-kommando 16 ) a zároveň ředitelem pro vývoj raketové stíhačky Me-163. Malé a hbité letadlo mu učarovalo svými letovými vlastnostmi a tak jeho zkouškám věnuje veškerou energii, aby je co nejdříve dovedl k bojschopnosti.
14. května 1944 provadí první bojový let na Me-163B V41, ale bez úspěchu.
Krátce poté byl z programu Me-163 odvolán a pověřen založením IV/JG 54. Při bojích na východní frontě zvyšuje počet svých sestřelů na 94.
V listopadu 1944 je odvolán z bitevní vřavy a 1. prosince se stává s hodností majora velitelem JG 400 vybavené Me-163. V březnu 1945 je tato jednotka rozpuštěna a Späte se ujímá velení III/JG 7, která je vyzbrojena Me-262. Na tomto stroji sestřeluje 5 B-17, čímž se jeho skóre zastavuje na čísle 99. Poslední lety proti spojencům přitom podnikal z letiště Praha-Ruzyň. Válka pro Späteho končí nedaleko jeho rodiště na letišti v Žatci, kam ještě stačil z Prahy uletět.
Během druhé světové války podnikl Späte zhruba 350 letů, sestřelil 99 letadel, z toho 9 letounů západních spojenců a 90 na východní frontě. Létal na Me-109 E, F, G, Me-163 A, B, Me-262 a FW-190 A.
Po válce pracoval Späte nějaký čas jako ředitel fotografické firmy ve Frankfurtu.
V letech 1956-57 sloužil jako podplukovník v nové Luftwaffe.
Od roku 1967 do roku 1971 spolupracoval s Dr. Lippischem ( konstruktér Me-163 ). Pomáhal také vyvinout a zkušebně zalétat létající člun X 113m.
Vyvrcholení jeho letecké kariéry nadešlo v roce 1987, kdy obdržel od nadace založené mistrem světa v letecké akrobacii Gardem Achgalisem titul "Kavalír vzduchu".
Wolfgang Späte zemřel po krátké těžké nemoci 30. dubna 1997 ve věku nedožitých 86 let.
Zdroj: www.vejr.cz/regiz/ ; Tajemný dravec - Wolfgang Späte